هلی‌‌پد روی بام ساختمان‌های بلند

رعایت موارد زیر در طراحی معماری، شامل ساختمان‌های بلندمرتبه با ارتفاع ۴۵ متر و یا ساختمان‌های داوطلب احداث پد بالگرد با ارتفاع کمتر از ۴۵ متر می‌باشد.

نکات مربوط به طراحی در بند ۲ دستورالعمل:

*حداقل طول و عرض سطح هلی پد، ۱۸ متر در ۱۸ متر (به انضمام حداقل ۵/۱ متر حفاظ ایمنی اطراف آن و همچنین در نظر گرفتن مسیر ورودي به هلی پد از کناره آن با احتساب حریم ایمنی براي مسیر ورودي) می‌باشد. رشد ارتفاعی موانع ۱:۲ از فاصله دو متري لبه هلی پد می‌باشد.

*در محل فرود هلی‌کوپتر ایجاد حداقل دو راه ورود و خروج براي متصرفین و نیروهاي آتش‌نشانی الزامی است. راههاي ورود و خروج باید نسبت به هم حداقل ۹۰ درجه از مرکز پد زاویه داشته باشند. و فاصله بین این درها نباید از ۱/۹ متر از هم باشد.

*در پشت بام دسترسی به پد از دو پلکان فراهم شود و بلعکس.

*حداقل وزن بالگردهاي مورداستفاده در تهران (در حال برخاستن) حداقل ۹۰ کیلو نیوتن در نظر گرفته شود.

*جهت بارگذاري سازه هلی پد علاوه بر بارگذاري هاي ارائه شده در مبحث ششم (بارهاي وارد بر ساختمان) مقررات ملی ساختمان سال ۹۲، باید بندهاي ذیل نیز منظور شود:
– براي بالگردهاي با وزن ۱۴ کیلونیوتن و بیشتر ، سازه هلی پد باید قابلیت تحمل بار زنده گسترده یکنواخت ۳ کیلو نیوتن بر مترمربع را داشته باشد. نیازي به در نظر گیري همزمان این بار با سایر بارهاي متمرکز نیست.
– در طراحی به روش حدي نهایی در سازه هاي بتن آرمه، ضریب بار بالگرد در ترکیب اول برابر ۱/۶۶ منظور شود.
– در طراحی به روش حدي مقاومت در سازه هاي فولادي، ضریب بار بالگرد درترکیب دوم برابر ۱/۶۶ منظور شود.

نکات مربوط به طراحی در بند ۴ دستورالعمل:

*تیغه‌ها و سقف‌هاي کاذب که پد را از ساختمان و یا ساختمانهاي مجاور جدا می‌کنند باید حداقل ۲ ساعت مقاوم در برابر حریق باشند و درب هاي پلکان در بام حداقل ۱/۵ ساعت مقاوم در برابر حریق داشته باشد.

*نصب تجهیزات حفاظت از رعد و برق در بام ساختمان الزامی است.

*سیستم اعلام حریق دستی باید براي هر یک از خروجی هاي بام طراحی شده باشد.

*نصب تجهیزات اطفاء حریق: دو عدد خاموش‌کننده پودر و گاز ۱۲ کیلوگرم، دو عدد خاموش‌کننده آب و کف ۶۵ کیلوگرم، دو عدد خاموش‌کننده  CO2  کیلوگرم و جعبه آتش‌نشانی که سطح پد را به‌طور کامل پوشش دهد در نزدیک پد بصورتی که به راحتی قابل دسترسی باشند، الزامی است.

البته شنیدنی‌هایی حاکی از آن است که در مبحث پدافند غیرعامل پیرامون استفاده از هلی‌پد بر روی بام شبهاتی وارد شده است، به محض یافتن مستندات قابل ذکر، حتماً به این بخش افزوده خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *